Промисловість

Металевий тероризм

Юрій Швайко, Медіацентр "Магістраль" АТ "Укрзалізниця"

Юрій Швайко,

«Магістраль».

Фото Олександра Попадчука.

МЕТАЛЕВИЙ ТЕРОРИЗМ

Егоїстичне прагнення сучасного Дениса Григор’єва* отримати сотню гривень за зданий металобрухт спричинило АТ «Укрзалізниця» мільйонні збитки.

Час злодіїв

28 жовтня Internet і українські ЗМІ поширили повідомлення про схід з непарної колії перегону Кривий Ріг – Кривий Ріг-Західний Криворізької дирекції залізничних перевезень Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» 14 напіввагонів вантажного поїзду №2109. Сталася ця транспортна подія о третій ночі, а вже десь за півгодини біля завмерлого на перегоні електровозу ВЛ11-134 загальмував «легковик» із заступником керівника місцевого локомотивного депо Миколою Загоруйком та начальником Криворізької дистанції колії Дмитром Харьковським.

— Коли вийшли з автівки, побачили катастрофу: ніч, темрява, перекинуті на бік вагони, гори розсипаного вугільного концентрату, рейки обох перегінних колій вивернуті, залізобетонні шпали розтрощені.., — згадує Дмитро Олександрович. — Проте журитися часу не мав, треба було зрозуміти: чому таке сталося?

Відповідь на це питання очікувала Харьковського за декілька сотень метрів від голови вантажного поїзду: в рейковому стику правої сталевої нитки так званої «оксамитової» колії він побачив відсутність обох накладок та 7 підкладок в зборі (підряд), призначених для фіксування рейок на шпалах. А також 8 закладних і 8 клемних болтів в зборі з клемами. І вже наступної хвилини інформував диспетчера колійної дистанції про черговий факт втручання місцевих «металістів» у роботу залізничного транспорту, який, від попередніх мав, на жаль, надто серйозний наслідок. 

«Металевий» перегін

Дійсно, лише протягом цього року на перегоні Кривий Ріг – Кривий Ріг-Західний випадки розкрадання матеріалів верхньої будови колії фіксувалися тричі. Так, 3 березня на непарній колії (107 км пікет 5) залізничники виявили відсутність 26 клемних болтів в зборі, 10 підкладок КБ-65, 32 закладних болтів в зборі. Друге несанкціоноване втручання сталося 15 серпня, коли зловмисники поцупили фактично на тому ж самому місці по 10 клемних і закладних болтів в зборі та 5 підкладок КБ-65. Ну а 3 жовтня невстановлені місцеві Григор’єви демонтували з тієї ж таки непарної колії вже по 32 клемних і закладних болтів в зборі та 16 підкладок КБ-65.

— Разом тільки перелічені випадки причинили нашій компанії збиток у розмірі понад 11 тис. 500 грн. Причому без врахування витрат на відновлювальні роботи, — підсумовує начальник Криворізької дирекції залізничних перевезень Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» Юрій Страшко. 

Зрозуміло, про події на невпокійливому перегоні залізничники регулярно інформували керівництво Металургійного відділення Криворізького відділу поліції ГУ НП України в Дніпропетровській області. Проте на жодне письмове повідомлення відповіді не отримали й досі.

Протилежна доля, на подив, спіткала повідомлення від 28 жовтня. Не повірите, але того ж самого дня Криворізька дистанція колії отримала лист, яким поліціянти сповістили про відкриття кримінального провадження за правопорушенням, передбаченим ч. 1 ст. 276 Кримінального кодексу України та про внесення відповідного запису до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Крадій зі стажем

Разом із тим не краща криміногенна ситуація спостерігалася на перегоні Кривий Ріг – Кривий Ріг-Західний й у попередні роки. Так, у 2017-м тут сталося 5 крадіжок матеріалів верхньої будови колії, у 2018-м — 11, а у 2019-му — 6. Загалом — 22. І по кожній, наскільки нам відомо, конкретних зловмисників встановлено не було.

Причин цього можна навести декілька. Можливо, криворізьке селище Шевченко (а по-народному Алахівка) не має дільничного інспектора. А якщо має, то, ймовірно, цей поліцейський офіцер не працює, як слід, оскільки не знає, як місцевих Григор’євих, так й тих мешканців, які приймають незаконно металобрухт. Правда, не можна виключати й того, що самі криворізькі силовики «кришують» металобрухтовий бізнес.** 

Проте, як би там не було, а 28 жовтня «тихе життя» алахівських «металістів» скінчилося. Й перед усім тому, що разом з працівниками Національної поліції та СБУ до оперативно-розшукових заходів по «гарячих слідах» долучилися співробітники служби воєнізованої охорони Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця». Завдяки спільним зусиллям з відпрацювання селищної території надвечір того дня стрільці Команди швидкого реагування Криворізького загону воєнізованої охорони разом із співробітниками відділення поліції на станції Кривий Ріг-Головний виявили та затримали за підозрою у крадіжці деталей верхньої будови колії місцевого жителя Євгена Т., 1990 р. н. Раніше неодноразово засуджуваного за скоєння злочинів, передбачених ст. 185 Кримінального кодексу України (крадіжка майна), а наразі безробітного.

При затриманні у гр. Т. був вилучений газовий ключ, за допомогою якого він, як зізнався у розмові з правоохоронцями, відкрутив болти і демонтував 4 накладки для здачі в пункт прийому металобрухту. Проте забрати їх не встиг, оскільки наближався поїзд… А вже за декілька хвилин, коли побачив наслідки вчиненого ним терористичного вандалізму, злякався та втік. Проте пізніше, отямившись, повернувся до вугільно-металевого звалища, підібрав з десяток вагонних пружин і приховав їх у занедбаному колодязі.

На момент передачі цієї статті до публікації правоохоронці ще добирали матеріали, необхідні для оголошення гр. Т. підозри у скоєнні злочину. 

Папір усе терпить

За переконанням заступника начальника служби воєнізованої охорони Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» Олексія Кірейка, основним «каталізатором» зловмисних несанкціонованих втручань в роботу залізничного транспорту є незначне покарання за вчинене кримінальне правопорушення та розділення видів покарання санкціями статей Кримінального кодексу України 185 (крадіжка) та 277 (пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів) – від штрафу до позбавлення волі. А також те, що з 28 червня 2015 року, згідно із законом України № 222‑VІІІ "Про ліцензування видів господарської діяльності" від 02.03.2015 року, діяльність, пов’язану із заготівлею, переробкою брухту кольорових та чорних металів, виключено з видів господарської діяльності, підлягаючих ліцензуванню. Хоча цей вид діяльності має знаходитися під жорстким контролем держави.

Безумовно, логіка в цих доводах є. Як, до речі, й у численних листах керівництва Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» на адресу прокурорів, начальників головних управлінь Національної поліції України та СБУ Запорізької і Дніпропетровської областей, де наводиться, зокрема, тривожна статистика наслідків несанкціонованих втручань у роботу залізничного транспорту, пропонується налагодження максимально дієвих оперативних і профілактичних взаємин з підрозділами залізничної служби воєнізованої охорони. Проте після нетривалих сплесків оперативної активності «силовиків» криміногенна ситуація чомусь повертається на кола свої. 

І за підсумком 10 місяців 2020 року виглядає так: загалом по господарствам: вагонному, колійному, енергопостачання, сигналізації та зв’язку Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» зафіксовано 523 крадіжок та пошкоджень елементів залізничної інфраструктури. У тому числі 192 попереджених стрільцями відомчої служби воєнізованої охорони. Загальний збиток від діяльності вандалів склав 3 млн. 725 тис грн. При цьому найбільша кількість випадків стосувалася колійного господарства. А більше половини збитку (понад 1 млн. 900 тис. грн.) причинено господарству сигналізації та зв’язку.

Відступати нікуди

Тепер, вважаємо, зрозуміло, чому раніше придніпровці пропонували керівництву АТ «Укрзалізниця» ініціювати перед депутатами Верховної Ради посилення відповідальності за злочини, передбачені ст. 277 Кримінального кодексу України. Тобто карати «таємне викрадання вантажів, що перевозяться рухомим складом залізниці, деталей верхньої будови колії, рухомого складу, суден, засобів зв’язку чи сигналізації  — позбавленням волі на строк від 6 міс. до 7 років. А у разі, якщо ці протиправні дії призвели до руйнування або пошкодження шляхів сполучення, споруд на них, рухомого складу, суден, засобів зв’язку або сигналізації, якщо вони спричинили або могли спричинити аварію поїзда, судна або порушили нормальну роботу транспорту, або створили небезпеку життю людей чи настанню інших тяжких наслідків — позбавленням волі на строк від 10 до 15 років».

До речі, європейська практика також передбачає жорстке покарання зловмисників, які втручаються у роботу транспорту. Наприклад, параграф 315 розділу 28 Кримінального кодексу Федеративної Республіки Німеччини гласить, що особи, які завдали шкоди безпеці, рейкового, підвісного, залізничного, морського чи повітряного транспорту шляхом руйнування, пошкодження або знищення пристроїв та засобів перевезення, створенням перешкод перевезенням, подачею недостовірних знаків чи сигналів, засуджуються до позбавлення волі строком від 6 місяців до 10 років. Дана міра покарання визначається тим, що такі дії розглядаються як небезпечний замах на здоров’я чи життя іншої людини, на чуже майно, що має значну вартість.

Проте час спливав, а проблема несанкціонованого втручання у роботу залізничного транспорту глибшала. Й у підсумку призвела, як бачимо, до металевого тероризму. Правда, цього разу, півень клюнув хоча й боляче, але не смертельно: з рейок зійшла тільки частина вагонів вантажного поїзду й обійшлося без людських жертв. Проте, погодьтесь, ніхто не знає, що може статися завтра… 

Тим не менш, наслідки демонтажу криворізьким зловмисником кріплень верхньої будови колії надто значні. Передусім, фінансові, оскільки принесли АТ «Укрзалізниця», за попереднім підрахунком, близько 8 млн. грн. збитку, витраченого на матеріали верхньої будови колії, запасні частини до скалічених вагонів, оплату праці особового складу відновних поїздів, а також колійників, енергетиків, працівників інших залізничних господарств, терміново задіяних у роботах з відновлення руху поїздів перегоном Кривий Ріг – Кривий Ріг-Західний.

Дві доби напруженої праці

Відновні роботи тривали дві доби. Для ліквідації наслідків сходу 14 напіввагонів залучились крани на залізничній ході ЕДК-2000 Криворізького (ВП-2) та Знам’янського (ВП-3) Одеської регіональної філії відновних поїздів разом із працівниками цих структурних підрозділів, очолюваних безпосередньо начальниками поїздів Олексієм Коваленком і Романом Садієром. Безперервну змінну експлуатацію цієї потужної техніки забезпечив персонал Дніпровського, Запорізького та П’ятихатського відновних поїздів.

Поки відновники слідували до місця транспортної події на станції Кривий Ріг та Кривий Ріг-Західний були відтягнуті вагони хвостової та головної частин поїзду №2109, які не зійшли з колії. А безпосередньо на перегоні почали працювати енергетики Криворізької, Нікопольської та Верхівцевської дистанцій електропостачання. Не гаючи часу, вони за допомогою 4 автомотрис АДМ, 2 автовишок і 2 автокранів демонтували 3 жорсткі поперечини та відвели убік майже 1 км контактної мережі, аби мали змогу піднятись стріли кранів ЕДК-2000. А крім того, виконали роботи, які забезпечили освітлення місця сходу протягом темряви. 

Крани ЕДК-2000 повертали вагони на рейки, рухаючись назустріч один одному. Суттєву допомогу криворізьким відновникам надавали бульдозери, які, розбираючи металеве звалище, підтягували вагони до кранових стріл. Також для підняття вагонів на рейки застосовувався аварійно-відновний комплекс Криворізького ВП-2 на базі автівки ГАЗ-66, накочувальні «башмаки» та масляно-гідравлічна установка Hoesch. О 7:10 ранку 28 жовтня на рейки повернувся перший вагон. А о 10:00 наступного дня з колії прибрали рештки останнього. 

Клопоту завдалось всім

В результаті сходження 14 напіввагонів майже усі їхні візки були зруйновані та знаходились у важкодоступних місцях металевого звалища. Тому працівники Батуринського експлуатаційного вагонного депо, не гаючи часу, доставили 4 вантажівками 13 візків та 20 колісних пар так званого технологічного запасу. На узбіччі візки формувались за допомогою автокранів, після чого крани відновних поїздів встановлювали їх на рейки, а потім опускали на візки вагонні кузови.  

Паралельно працівники господарства комерційної роботи та маркетингу вжили необхідних заходів для схоронності розсипаного з вагонів вугільного концентрату. За допомогою тракторного навантажувача він збирався та складувавсь у визначеному місці. 

Завершальне слово у комплексі відновних робіт сказали колійники. По обох коліях перегону працівники Криворізької та П’ятихатської колійно-машинних станцій філії «Центр з ремонту та експлуатації колійних машин» АТ «Укрзалізниця», монтери Криворізької, Верхівцевської, П’ятихатської і Апостолівської колійних дистанцій Придніпровської регіональної філії замінили, тобто демонтували пошкодженої та уклали нової, 250 м рейко-шпальної решітки.

Загалом відновники ВП-2 повернули на колію 8 вагонів, відновники ВП-3 — 4, а ще 2 вагони, технічний стан яких, по суті, виключав подальшу експлуатацію, були переміщені на узбіччя, а 30 жовтня транспортовані на станцію Кривий Ріг-Головний.

Тимчасово змінили маршрут

У зв’язку з транспортною подією сталася затримка пасажирських поїздів №740 сполученням Кривий Ріг – Київ (на 25 хв.), №102 Київ – Херсон (5 год. 10 хв.), оскільки вони слідували зміненим маршрутом, приміського поїзду №6812 П’ятихатки – Кривий Ріг-Головний - Тимкове (35 хв.), вантажних поїздів №1462 (4 год. 22 хв.) і №2106 (6 год. 19 хв.), двох великовагових вантажних поїздів №9501 та №9502, відповідно, на 3 год. 47 хв. і 1 год. 13 хв. Також втрачено частину вантажу «концентрат вугільний»    

Змінилися й звичні маршрути прямування пасажирських і вантажних поїздів західного та східного напрямків. На Одеську залізницю вони прямували через станцію П’ятихатки-Стикові, а зворотно (та зі станції Інгулець) на Верхівцеве — через станцію Грекувата по відновленим (на щастя!!!) у 2010 році мосту 27 км та 20-кілометровому перегону Грекувата – Рядова. 

Проте тимчасово зміненими маршрутами поїзди слідували лише дві доби. О двадцятій вечора 29 жовтня вже знайомий нам Дмитро Харьковський передав повідомлення про завершення робіт з  відновлення парної колії перегону Кривий Ріг – Кривий Ріг-Західний, а о 21:56, тобто після регулювання контактної мережі, вона була відкрита для руху поїздів за сигналами тимчасового двостороннього автоблокування. О 2 год. 18 хв. 30 жовтня для руху поїздів відкрилась непарна колія перегону. 

Загалом у відновних роботах брали участь 364 залізничники різних професій і структурних підрозділів. І не виключено, що чимало з них будуть заохочені керівництвом АТ «Укрзалізниця» та її Придніпровської регіональної філії за високий рівень професіоналізму і сумлінну працю.

 

Офіційно!

Сформовані для розслідування причин транспортної події на перегоні Кривий Ріг – Кривий Ріг-Західний комісії АТ «Укрзалізниця» та її Придніпровської регіональної філії, очолювані, відповідно, в. о. члена правління Романом Черніцьким і в. о. директора Олександром Зарубою, дійшли висновку, що сходження 14 напіввагонів вантажного поїзду №2109 сталося через відсутність на стику непарної колії стикових накладок та підкладок скріплення типу Р-65, які були викрадені сторонніми особами перед проходженням вантажного поїзду №2109. Внаслідок цього під час руху поїзда рейкова колія втратила стійкість, піддалася розпиранню колесами рухомого складу з наступним скочуванням коліс з головок рейок і сходженням вагонів.

Пряма мова.

Володимир Жмак, голова правління АТ «Укрзалізниця»:

Співробітниками СБУ та МВС України спільно з працівниками залізничної воєнізованої охорони оперативно встановлено та затримано з речовими доказами зловмисника, який займався демонтажем верхньої будови колії, що й спричинило сходження 14 напіввагонів на перегоні Кривий Ріг – Кривий Ріг-Західний. Зараз ця особа дає показання. Зі свого боку, ми також проводимо розслідування за даним фактом та відреагуємо належним чином.

Тим часом.

У Верховній Раді України прийнятий за основу законопроект №3911 "Про внесення змін до статті 259 Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян" Він передбачає посилення покарання за «мінування» об’єктів критичної інфраструктури, будівель органів влади, лікарень і шкіл позбавленням волі на строк від 4 до 8 років. При цьому пропонується встановити як додаткове покарання ще й конфіскацію майна. Наразі покарання передбачає позбавлення волі строком від 2 до 6 років без конфіскації майна.

В зв’зку цим, вважаємо, прийшов час посилити кримінальну відповідальність й за несанкціоноване втручання в роботу залізничного транспорту.

Тим часом.

16 листопада по 105 км перегону Кривий Ріг-Західний – Кривий Ріг оперативною групою Стрілецької команди на станції Кривий Ріг-Головний Придніпровської регіональної філії АТ «Укрзалізниця» за спробу скоєння крадіжки деталей верхньої будови колії (5 підкладок та двох кусків рейки типу Р-65 загальною довжиною 0,85м) затримано двох осіб. Зловмисників передано до Металургійного відділення Криворізького відділу Головного управління Національної поліції України в Дніпропетровській обл. 

 

На знімках:

Миттєвості відновлювальних робіт,

криворізький Григор’єв,

поцуплені пружини.

_______________

* Денис Григор’єв – персонаж знаменитого оповідання А. П. Чехова «Зловмисник», який так й не зрозумів, чому саме його ведуть до тюрми, якщо гайки, якими кріпляться до шпал рейки залізничної колії, викручували, аби зробити риболовне грузило, багато односельців? Зрозуміло усі вони не мали жодного злого наміру. Й навіть не гадали, що вчиняють тяжкі злочини, які цілком могли призвести до аварії поїзду та загибелі пасажирів.

** Яка з перелічених версій є істиною, сподіваємось, пояснить керівництво Головного управління Національної поліції України у Дніпропетровській обл.   

Відправити

Недостатньо оцінок
Таблиця оцінок