Соціум / Якість життя: суспільство, соціальні ініціативи

«Мистецтво — поза політикою». Якими будуть концепція та ідеологія телеканалу для окупованих територій — розповідає консультант проєкту, режисер «Слуги народу» Олексій Кирющенко

Марія Жартовська, Бабель

У березні 2019 року Володимир Зеленський заявив, що перемогти в інформаційній війні з Росією Україні допоможе міжнародний російськомовний телеканал. Створювати його пів року потому взялися Міністерство культури та спорту й Офіс президента (ОП). Канал побудували на базі іноземного мовника UATV і назвали «Дім». Його головне завдання — розповідати українцям на Донбасі та в Криму «реальні новини про Україну і підготувати їх до реінтеграції». Мовлення запустили 1 березня 2020 року — без власних новин, з контентом, яким поділилися великі медіагрупи. За пів року на каналі сталося кілька скандалів. З «Дому» пішла керівник інформаційного мовлення Олена Трибушна — через розбіжності з іншими топами щодо бачення проєкту. У січні 2020-го в «Домі» зʼявилися кілька консультантів — співробітників телеканалу «112», який повʼязують з депутатом Віктором Медведчуком. Наприкінці минулого року канал взявся консультувати режисер серіалу «Слуга народу» Олексій Кирющенко. За словами заступника голови ОП Юрія Костюка, він може претендувати на посаду керівника каналу, яка зараз вакантна. У Кирющенко є своя концепція розвитку «Дому» — кореспондентка «Бабеля» Марія Жартовська прочитала цей документ і поговорила про нього з Кирющенком. Справжність концепції він не підтвердив і не спростував, але розповів, яким має бути канал і чому не варто штучно розділяти українців. Публікуємо короткий переказ концепції та головні тези нашої бесіди.

Кирющенко про концепцію «Оптимістичного ТБ»

У нас немає концепції війни. Потрібно припиняти боротьбу то за захід, то за схід. Треба душити добром і шукати спільні цінності, [спільних] героїв. Хто проти історичного серіалу про козацтво, про боротьбу за незалежність від Пилипа Орлика до наших днів? Він обʼєднає і захід, і схід, тільки грошей треба багато, а їх немає.

Про фінансування

Гроші можна по нитці зібрати з олігархів. Великі канали скинулися і допомогли, але нові власні проєкти коштуватимуть дорого. Великі приватні телеканали, за моєю інформацією, коштують до 50 мільйонів доларів на рік, а у нас на все про вседесять доларіві багато проблем. Канал потрібно переформатувати та будувати для нього нову студію, не менше 200—300 квадратних метрів. Готову студію нам ніхто не подарує, хіба що якийсь павільйон або занедбаний цех. Перше, куди ми дивимося з приводу студії, — «Суспільне», щоб вони нас прийняли та допомогли. Зараз спілкуємося з ними.

«Міст» — концепція розвитку каналу

«Міст» — потужний об'єднуючий символ. Міфологічні образи, що з ним пов'язані, уособлюють необхідність подолання суперечностей, характерних для людської істоти.

Цільова аудиторія: населення окупованих і прилеглих до них територій. У майбутньому — усе російськомовне населення світу.

Мета і завдання: представити населенню цих областей об'єктивний погляд на події в регіоні, Україні та світі. Донести слоган «Україна — це добре», повернути окуповані території.

Формат: інформаційно-розважальний.

Інструменти: «Оптимістичне ТБ», що пропагує упевненість в майбутньому і не нагнітає страхи. Головне слово — «ми». Ми боремося зі спільним ворогом (його ще потрібно оформити, оскільки Росія як країна наразі не годиться в якості ворога сходу).

Про лідерів думок для каналу

Ми знаємо лідерів думок. Усім відомий і шанований Сергій Бубка

Довідка

Український легкоатлет, олімпійський чемпіон СРСР.

. Такі люди важливі для становлення нації. Якусь програму треба присвятити бесідам із цими людьми. Можна створити багато документальних і художніх продуктів із серії «Життя видатних людей». Такий розважальний аспект працює на ідею примирення. Але зараз все упирається в гроші — джерела фінансування поки немає.

Про промокампанії каналу

Нас більше рекламують наші скандальні скандали. Ось товариш [депутат «Слуги народу» Микита] Потураєв сказав, що хоче скинути бомбу на Москву, — так багато людей дізналися про канал «Дім». Це не дуже людська реклама, але ж антиреклама — теж реклама. Щоб вийти на супутники та впливати на думки, ми повинні обрости своїм контентом.

Про частку продуктів «Кварталу» на каналі

Усі носяться з цими відсотками як з писаною торбою. Вони все одно безкоштовні, яка різниця — 15 чи 25 відсотків? Це дурні люди, які роздирають країну, запитують про «Квартал». «Квартал» — один з кращих продакшенів у країні.

Про контент на російському ТБ і мистецтво, яке поза політикою

Російська пропагандистська машина займається пропагандою в політичних шоу, але художня частина не вся про це. На телеканалі «Россия» є зрозуміле для всіх «мило» — зрадив, помер, потрапив у біду. Є український «Голос» і є російський. Навіщо шукати в російському шоу «Голос» пропаганду Кремля? У них є українські пісні — і зал їм радіє. «Слава Путіну» там не кричать. Мистецтво — поза політикою.

Колись в Росії я поставив багато вистав, і всі актори були аполітичними людьми, які люблять Україну, у них були українські корені. У мене мати — росіянка, а батько — українець, мені кого першим вбивати: матір або батька? Я однаково люблю і російський, і український народи. Я проти режиму Путіна, але не проти народу.

Ми мультикультурні. Українська і російська мови повинні бути в пошані. А за поділ за мовним принципом потрібно «дякувати» Порошенкові.

Про участь у конкурсі на посаду керівника телеканалу

Змінився уряд, тому майбутнє конкурсу — під питанням. Мене цікавлять художні твори, а не загальне керівництво. Креативно допоможу, але займатися інформаційною редакцією не буду — це не моє, я з театрального світу. Я і «Слугу народу» зняв мимоволі — було таке замовлення, зацікавився, апетит прийшов під час їжі.

Етапи розвитку каналу:

З травня 2020 року планується

— ранкове шоу, що зарядить позитивом та надасть почуття стабільності. Можна включити урок української мови, наприклад, від азіата або чорношкірого українця у вигляді вигадливого російсько-українського словника.

— власне аналітичне ток-шоу — «рупор» влади з критикою її дій.

З 1 січня 2021 року

— власна програма з аналітикою міжнародного досвіду.

— гумористичні шоу на кшталт «Прожекторперисхилтон» 

— скетч-шоу про те, як українці з заходу та сходу «чубляться» один з одним, але зрештою розуміють, що це нерозумно, адже вони обидва українці.

— масштабний серіал про «500 років незалежності України».

— програма, схожа на «Жди меня», — пошук вирішення конфліктів у родинах, члени яких мають різні погляди на конфлікт.

Пошук об'єднуючих тем для України, Росії та Донбасу

Цінності — перемога над фашизмом, православ'я, бажання жити в мирі та відновити економічні зв'язки між країнами.

Герої — письменники, художники, радянські воїни, герої фільмів.

Лідери громадської думки — відомі уродженці Донбасу, улюблені артисти радянської естради та кіно, матері-героїні

Відправити

Недостатньо оцінок